Route 2016
Zowat 16.000 kilometer scheiden het eindoel, Mongolië via Tadzjikistan,
van Ninove. Onze eerste pitstop is Duchanbe. Doordat dit inmiddels gekend terrein is, liggen
de grote lijnen van de eerste etappe van de 2016-Desertlions-rally al min of meer vast.
Deel 1: Ninove - Duchanbe
Vanuit Ninove sturen we de motoren richting Oost-Europa om zo Turkije binnen te rijden en
te doorkruisen tot aan de Iranese grens. Hier knelt echter het schoentje: door de Iranese
sancties tegenover Britse nationaliteiten mag Philip het land niet binnen zonder begeleiding
van een officiële gids (lees: waakhond).
De Iranese regering ziet in Engelse-, Amerikaanse- en Canadese burgers nog steeds potentiële
spionnen en daarom mogen deze nationaliteiten slechts onder beperkte voorwaarden door het
land reizen. Een onbegeleide motorreis over Iraans grondgebied valt dus zeker niet onder deze
voorwaarden waardoor we dus op een groot probleem stuiten ...
Nu zouden we geen Desertlions zijn mochten we niet alle alternatieve oplossingen en
achterpoortjes uitspitten om deze wet alsnog te omzeilen en toch Iran trachten binnen te glippen.
Mocht dit toch niet lukken zijn we genoodzaakt om opnieuw door de schurkenstaat Azerbeidjaan
te rijden om via de Kaspische zee in Turkmenistan te raken.
Na onze nare ervaringen met de Azerbeidjaanse autoriteiten tijdens de 2010-trip zien we van
deze optie liever af en kiezen we nog liever voor al de administratieve rompslomp van de
Iranese visa aanvraag.
Eens op Turkmeens grondgebied zijn we gebonden aan de voorwaarden van een transit visa die ons
verplicht, zonder afwijkingen, een nauwkeurig uitgestippelde route te volgen en het land na 5
dagen opnieuw te verlaten richting Oezbekistan. Behalve het gebrek aan brandstof in sommige
regio's van dit land met zijn prachtige historische steden, verloopt het traject via de
eeuwenoude Zijderoute daar meestal vrij probleemloos.
De grensovergang naar Tadzjikistan in Samarkant is echter reeds enkele jaren afgesloten omdat
dubieuze groeperingen zich ophouden in de bergachtige grensstreek, maar dit kunnen we probleemloos
omzeilen door af te buigen naar het zuiden en via het drie-landen punt met Afghanistan, de grens
over te steken en zo tot Dushanbe te rijden.
Eens daar aangekomen zullen we samen zitten met de lokale instanties en de mensen van het hospitaal
waar we twee jaar geleden onze ambulance schonken, en samen bekijken hoe we dit project verder
kunnen ondersteunen.
Weergeven op een grotere kaart
Landen info:
België
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Brussel Nederlands, Frans, Duits Euro 10,4 mln |
Duitsland
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Berlijn Duits Euro 82,4 mln |
Oostenrijk
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Wenen Duits Euro 8,2 mln |
Slovenië
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Ljubljana Sloveens Euro 2 mln |
Kroatië
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Zagreb Kroatisch Kuna 4,5 mln |
Montenegro
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Podgorica Montenegrijns Euro 650.000 |
Albanië
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Tirana Albanees Lek 3 mln |
Griekenland
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Athene Grieks Euro 11,3 mln |
Turkije
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Ankara Turks Turkse Lira 80 mln |
Iran
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Teheran Perzisch Iraanse Rial 80 mln |
Turkmenistan
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Asjchabad Turkmeens Roebel 5,1 mln |
Oezbekistan
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Tasjkent Oezbeeks Sum 28 mln |
Tajikistan
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Dushanbe Tadzjieks Perzisch Sum 8 mln |
Deel 2: Duchanbe - Ulaanbataar
Het tweede deel van de reis begint vanaf hier meteen met een zware bergetappe.
Via één van de extreemste routes ter wereld, pamir highway, zullen we naar desolate hoogtes
klimmen. De pamir highway leidt ons langs de Afghaanse grens tot op de +4000 m hoogvlaktes
om na enkele dagen naar het noorden af te buigen en de Chinese grens als leidraad te gebruiken om
uiteindelijk nabij de "lenin piek" de grens met Kirgistan over te steken.
Tussen de turkooise meren en de prachtige Kirgizische bergen door laveren we van hieruit naar
Kazachstan en we hopen dat het erbarmelijke Kazakse wegennet ondertussen al wat opgelapt is. Zoniet
staat er ons ook hier opnieuw zeer uitputtende ritten te wachten. Het verplichte Chinese rijbewijs
is een onoverkomelijk obstakel om door dit land te kunnen reizen en dus moeten we even een blokje
om langs Rusland om zo de via het Altai gebergte de westelijke grensovergang met Mongolië over te
steken.
Maar hiermee zit de uitdaging er nog niet op! Vanaf daar staat er ons nog een week van zanderige
pistes en ijskoude river crossings te wachten in de Mongoolse Gobi desert alvorens we uiteindelijk
onder de stadpoorten van Ulanbataar zullen doorrijden.
Het is natuurlijk een hele boterham maar we zijn van plan om onze tanden er stevig in te zetten en
flink door te bijten tot we ons doel bereikt hebben.
Giving up is never an option !!
Landen info:
Tajikistan
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Dushanbe Tadzjieks Perzisch Sum 8 mln |
Kirgistan
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Dushanbe Kirgizisch Som 5,6 mln |
Altaj (Siberië)
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Russisch, Altajs Roebel 203.000 |
Rusland
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Moskou Russisch Roebel 140 mln |
Mongolië
 |
Hoofdstad: Taal: Munteenheid: Inwoners: |
Ulaanbaatar Mongools Turgik 3 mln |
|