Desertlions-Belgie
op Facebook

Route 2016

Zowat 16.000 kilometer scheiden het eindoel, Mongolië via Tadzjikistan, van Ninove. Onze eerste pitstop is Duchanbe. Doordat dit inmiddels gekend terrein is, liggen de grote lijnen van de eerste etappe van de 2016-Desertlions-rally al min of meer vast.

Deel 1: Ninove - Duchanbe

Vanuit Ninove sturen we de motoren richting Oost-Europa om zo Turkije binnen te rijden en te doorkruisen tot aan de Iranese grens. Hier knelt echter het schoentje: door de Iranese sancties tegenover Britse nationaliteiten mag Philip het land niet binnen zonder begeleiding van een officiële gids (lees: waakhond).
De Iranese regering ziet in Engelse-, Amerikaanse- en Canadese burgers nog steeds potentiële spionnen en daarom mogen deze nationaliteiten slechts onder beperkte voorwaarden door het land reizen. Een onbegeleide motorreis over Iraans grondgebied valt dus zeker niet onder deze voorwaarden waardoor we dus op een groot probleem stuiten ...
Nu zouden we geen Desertlions zijn mochten we niet alle alternatieve oplossingen en achterpoortjes uitspitten om deze wet alsnog te omzeilen en toch Iran trachten binnen te glippen. Mocht dit toch niet lukken zijn we genoodzaakt om opnieuw door de schurkenstaat Azerbeidjaan te rijden om via de Kaspische zee in Turkmenistan te raken.
Na onze nare ervaringen met de Azerbeidjaanse autoriteiten tijdens de 2010-trip zien we van deze optie liever af en kiezen we nog liever voor al de administratieve rompslomp van de Iranese visa aanvraag.

Eens op Turkmeens grondgebied zijn we gebonden aan de voorwaarden van een transit visa die ons verplicht, zonder afwijkingen, een nauwkeurig uitgestippelde route te volgen en het land na 5 dagen opnieuw te verlaten richting Oezbekistan. Behalve het gebrek aan brandstof in sommige regio's van dit land met zijn prachtige historische steden, verloopt het traject via de eeuwenoude Zijderoute daar meestal vrij probleemloos.

De grensovergang naar Tadzjikistan in Samarkant is echter reeds enkele jaren afgesloten omdat dubieuze groeperingen zich ophouden in de bergachtige grensstreek, maar dit kunnen we probleemloos omzeilen door af te buigen naar het zuiden en via het drie-landen punt met Afghanistan, de grens over te steken en zo tot Dushanbe te rijden.

Eens daar aangekomen zullen we samen zitten met de lokale instanties en de mensen van het hospitaal waar we twee jaar geleden onze ambulance schonken, en samen bekijken hoe we dit project verder kunnen ondersteunen.


Weergeven op een grotere kaart



Landen info:

België

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Brussel
Nederlands, Frans, Duits
Euro
10,4 mln
 
Duitsland

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Berlijn
Duits
Euro
82,4 mln
 
Oostenrijk

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Wenen
Duits
Euro
8,2 mln
 
Slovenië

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Ljubljana
Sloveens
Euro
2 mln
 
Kroatië

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Zagreb
Kroatisch
Kuna
4,5 mln
 
Montenegro

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Podgorica
Montenegrijns
Euro
650.000
 
Albanië

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Tirana
Albanees
Lek
3 mln
 
Griekenland

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Athene
Grieks
Euro
11,3 mln
 
Turkije

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Ankara
Turks
Turkse Lira
80 mln
 
Iran

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Teheran
Perzisch
Iraanse Rial
80 mln
 
Turkmenistan

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Asjchabad
Turkmeens
Roebel
5,1 mln
 
Oezbekistan

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Tasjkent
Oezbeeks
Sum
28 mln
 
Tajikistan

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Dushanbe
Tadzjieks Perzisch
Sum
8 mln
 

Deel 2: Duchanbe - Ulaanbataar

Het tweede deel van de reis begint vanaf hier meteen met een zware bergetappe. Via één van de extreemste routes ter wereld, pamir highway, zullen we naar desolate hoogtes klimmen. De pamir highway leidt ons langs de Afghaanse grens tot op de +4000 m hoogvlaktes om na enkele dagen naar het noorden af te buigen en de Chinese grens als leidraad te gebruiken om uiteindelijk nabij de "lenin piek" de grens met Kirgistan over te steken.

Tussen de turkooise meren en de prachtige Kirgizische bergen door laveren we van hieruit naar Kazachstan en we hopen dat het erbarmelijke Kazakse wegennet ondertussen al wat opgelapt is. Zoniet staat er ons ook hier opnieuw zeer uitputtende ritten te wachten. Het verplichte Chinese rijbewijs is een onoverkomelijk obstakel om door dit land te kunnen reizen en dus moeten we even een blokje om langs Rusland om zo de via het Altai gebergte de westelijke grensovergang met Mongolië over te steken.
Maar hiermee zit de uitdaging er nog niet op! Vanaf daar staat er ons nog een week van zanderige pistes en ijskoude river crossings te wachten in de Mongoolse Gobi desert alvorens we uiteindelijk onder de stadpoorten van Ulanbataar zullen doorrijden.

Het is natuurlijk een hele boterham maar we zijn van plan om onze tanden er stevig in te zetten en flink door te bijten tot we ons doel bereikt hebben.

Giving up is never an option !!

Landen info:

Tajikistan

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Dushanbe
Tadzjieks Perzisch
Sum
8 mln
 
Kirgistan

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Dushanbe
Kirgizisch
Som
5,6 mln
 
Altaj (Siberië)

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 

Russisch, Altajs
Roebel
203.000
 
Rusland

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Moskou
Russisch
Roebel
140 mln
 
Mongolië

 
Hoofdstad:
Taal:
Munteenheid:
Inwoners:
 
Ulaanbaatar
Mongools
Turgik
3 mln